قرارگاه تنش آبی با حضور فرمانداران جنوب شرق استان تهران تشکیل جلسه داد
تاریخ انتشار : خرداد ۸, ۱۴۰۳ ۶:۴۶ ب.ظ
 
فرماندار ویژه شهرستان ورامین در جلسه قرارگاه مدیریت تنش آبی جنوب شرق استان تهران گفت: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه دشت ورامین یکی از مهمترین قرارگاه ها در حال حاضر قرارگاه مدیریت تنش آبی است که مسائل این حوزه باید در دو بخش منطقه ای و استانی، ملی پیگیری شود.
 قرارگاه تنش آبی با حضور فرمانداران جنوب شرق استان تهران تشکیل جلسه داد

به گزارش ندای وارنا؛ جلسه قرارگاه مدیریت تنش آبی جنوب شرق استان تهران روز سه شنبه با حضور مجید درویشی فرماندار ویژه شهرستان ورامین، فخاری فرماندار قرچک، تاجیک نوری فرماندار پیشوا، کارخانه فرماندار پاکدشت، بقایی مدیرعامل آبفای جنوب شرق استان تهران و جمعی از مدیران و مسئولین ادارات و نهادها برگزار شد.

مجید درویشی افزود: باید کمیته های تخصصی در حوزه مقابله باتنش آبی در سطح این قرارگاه تشکیل شودکه مسائل این حوزه به صورت دقیق بررسی شود.

فرماندار ویژه شهرستان ورامین گفت: احقاق حق آب های دشت ورامین از سدماملو و پساب تهران،برگزاری کمیسیون ۱۹ و ۲۰ در حوزه مدیریت منابع آبهای سطحی،اطلاع رسانی دقیق و آموزش به شهروندان در مدیریت مصرف،اصلاح الگوی کشت،وحدت رویه درحوزه قضایی درمقابله با انشعابات غیر مجاز و همچنین ایجادمجازات تکمیلی برای مقابله با تکرار آن،جلوگیری از استقرار صنایع آب بر،صفر شدن استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری و اصلاح شبکه های فرسوده انتقال و از مهمترین راهکارها برای مدیریت مصرف آب می باشد که اعضای این قرارگاه باید به صورت هماهنگ در این حوزه تصمیم گیری و عمل کنند.

درویشی در پایان افزود: با هماهنگی همه دستگاه ها و مدیریت مصرف میتوانیم از تنش آبی در دشت ورامین درسال۱۴۰۳عبور کنیم.

قرارگاه تنش آبی با حضور فرمانداران جنوب شرق استان تهران تشکیل جلسه داد

به گزارش ایرنا، جنوب شرق استان تهران شامل شهرستان های ورامین ، پاکدشت ، قرچک و پیشوا به دلیل برخورداری از اراضی حاصلخیز، قطب کشاورزی کشور محسوب می شوند ولی کمبود آب در این مناطق باعث شده تا از ظرفیت آنها به درستی استفاده نشود و از هزار هکتار اراضی کشاورزی این منطقه ، تنها نیمی از آن زیر کشت انواع محصولات کشاورزی رود.

کمبود بارش نزولات جوی و خشکسالی های اخیرباعث شده تا حق آبه اراضی کشاورزی این بخش از استان از آب های سطحی شامل رودخانه جاجرود و سد ماملو تأمین نشود و کشاورزان مجبور باشند تا علاوه بر استفاده از اندک آب حاصل تصفیه خانه جنوب تهران ، از آب های زیرزمینی برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده کنند.

قرارگاه تنش آبی با حضور فرمانداران جنوب شرق استان تهران تشکیل جلسه داد

افزایش میزان بهره برداری از آب های زیرزمینی باعث بروز پدیده ای به نام فرونشست شده ، پدیده ای که باعث شده تا بخش عمده ای از زمین های کشاورزی نشست کرده و ترک های بزرگ و عمیقی در دل دشت به وجود آید.

بسیاری از اراضی کشاورزی منطقه معین آباد پیشوا و ابردژ ورامین که از اراضی حاصلخیز کشاورزی برخوردار بود و تاغزارهایی که به منظور تثبت شن های روان و جلوگیری از نفوذ کویر به اراضی کشاورزی در آن کاشته شده با پدیده فرونشست زمین مواجه شده اند ، پدیده ای که حتی تا نزدیکی راه آهن سراسری تهران – مشهد نیز امتداد یافته است.

امروز بسیاری از کشاورزان منطقه معین آباد قادر به آبیاری مزارع خود نمی باشند و کانال های انتقال آب در این منطقه با ترک های عمیقی مواجه شده اند ، زیرساختها در حال نابودی است و میله چاه ها کج شده است.
از ده هزار هکتار اراضی زیر کشت تاغزارها که روزگاری جنگلی انبوه را در دل کویر به وجود آورده خبری نیست و با نابودی این گونه گیاهی ، کویر در حال پیشروی به مناطق مسکونی است و ریزگردها از دشت به نواحی مرکزی ورامین نفوذ کرده است.

کد مطلب: 15732
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری